ЗАТВЕРДЖЕНО
педагогічною радою
ЗДО № 10 «Білочка»
(протокол від 31.08.2023 № 1)
Директор ЗДО ____ Людмила ГАЛУЩАК
ПОЛОЖЕННЯ
про внутрішній моніторинг ЗДО№10 «Білочка»
I. Загальні положення
1. Це Положення визначає механізм підготовки та проведення моніторингу якості освіти в закладі дошкільної освіти (ясла-садок) №10 «Білочка».
2. Моніторинг проводиться відповідно до Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», Порядку проведення моніторингу якості освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 16 січня 2020 року № 54, цього Положення, iнших актів законодавства.
3. У цьому Положенні терміни вживаються у значеннях, що визначені Законом України «Про освіту», «Про дошкільну освіту».
4. Моніторинг проводиться з метою виявлення та відстеження тенденцій у розвитку якості освіти в закладі дошкільної освіти, встановлення відповідності фактичних результатів освітньої діяльності її заявленим цілям, оцінювання причин відхилень від цілей.
5. Моніторинг проводиться відповідно до таких принципів:
систематичності та системності;
доцільності;
прозорості моніторингових процедур та відкритості;
безпеки персональних даних;
об’єктивності одержання та аналізу інформації під час моніторингу;
відповідального ставлення до своєї діяльності суб’єктів, які беруть участь у підготовці та проведенні моніторингу.
6. Об’єктами моніторингу можуть бути:
знеособлена інформація про учасників освітнього процесу;
освітні та управлінські процеси в закладі дошкільної освіти;
різні види діяльності учасників освітнього процесу (освітня, педагогічна організаційна, управлінська тощо);
умови здійснення освітньої та управлінської діяльності (матеріально-технічні, санітарно-гігієнічні, нормативно-правові, кадрові, фінансові, навчально-методичні тощо);
результати запровадження освітніх змін, інновацій;
стан організації освітнього процесу в закладі дошкільної освіти;
результати навчання та розвитку здобувачів освіти, формування їх компетентностей; інші об’єкти, визначені у Положенні.
II. Суб’єкти, які беруть участь у підготовці та проведенні моніторингу
1. Участь у підготовці та проведенні моніторингу беруть:
суб’єкти, які проводять моніторинг (далі – суб’єкти моніторингу);
суб’єкти, які ініціюють проведення моніторингу (далі – ініціатори моніторингу);
суб’єкти, які здійснюють науково-методологічний супровід моніторингу;
суб’єкти, які залучаються до опитування, спостереження на етапі проведення дослідження (далі – учасники дослідження).
2) управління освіти Первомайської міської ради, адміністрація ЗДО №10 «Білочка», Первомайська міська рада (засновник або уповноважені ними особи);
3. Учасниками дослідження можуть бути:
1) Адміністрація закладу дошкільної освіти ясел-садка №10 «Білочка»;
2) педагогічні працівники;
3) батьки, інші законні представники здобувачів освіти.
При проведенні моніторингу в закладі дошкільної освіти здобувачі освіти не включаються до переліку учасників дослідження.
III. Види моніторингу
1. Моніторинг може бути внутрішнім і зовнішнім.
2. Внутрішній моніторинг проводиться на рівні закладу дошкільної освіти. Внутрішній моніторинг ініціюється та проводиться закладом дошкільної освіти. Заклад дошкільної освіти може визначати порядок проведення внутрішнього моніторингу з урахуванням вимог цього Положення та інших актів законодавства.
IV. Процедура підготовки та проведення моніторингу
1. Моніторинг проводиться у такі етапи:
планування та підготовка моніторингу (формулювання проблеми, що досліджуватиметься; визначення мети та завдань моніторингу; розрахунок і формування вибірки, оцінка її репрезентативності; визначення критеріїв і показників оцінювання результатів дослідження тощо);
розробка Програми;
проведення дослідження із залученням учасників дослідження
збір та оброблення результатів моніторингу;
аналіз та інтерпретація (узагальнення та пояснення результатів, визначення закономірностей, формулювання висновків тощо) результатів моніторингу;
оприлюднення результатів моніторингу (інформування про результати моніторингу).
2. Методами проведення дослідження під час моніторингу можуть бути:
опитування (анкетування, інтерв’ювання);
тестування;
спостереження за освітнім процесом та освітньою діяльністю у ЗДО;
фокус-група;
аналіз документації ЗДО;
3. Моніторинг може проводитися у формі:
безпосереднього одержання інформації від учасників дослідження (за допомогою спостереження, інтерв’ювання тощо);
опосередкованого одержання інформації від учасників дослідження (у письмовій та/або електронній формі, із залученням експертів тощо);
одержання інформації без залучення учасників дослідження (за допомогою вивчення документації, статистичної або оперативної інформації тощо).
Моніторинг може проводитися з використанням сучасних інформаційно-комунікаційних і цифрових технологій, у тому числі дистанційно. Під час проведення дослідження можуть використовуватися фронтальна, групова або індивідуальна робота учасників дослідження.
4. Програма розробляється та затверджується суб’єктом моніторингу. Програма оприлюднюється у будь-який спосіб, визначений суб’єктом моніторингу та узгоджений з ініціатором моніторингу (за його наявності).
5. У Програмі визначаються мета і завдання, суб’єкти, об’єкт(и), форми та методи, індикатори, умови (у тому числі місце проведення), процедури проведення відповідного моніторингу, порядок визначення результатів моніторингу, строки та форми узагальнення результатів моніторингу, а також оприлюднення результатів моніторингу (інформування про них). У Програмі обов’язково зазначається вид моніторингу. До Програми додається графік проведення моніторингу. Програма розробляється на основі науково обґрунтованої методології з урахуванням вікових особливостей учасників моніторингу.
6.Моніторинг проводиться в терміни, визначені у Програмі. При визначенні термінів проведення моніторингу суб’єкт моніторингу має враховувати можливі ризики, пов’язані з надмірним навантаженням на здобувачів освіти та педагогічних працівників.
9. Місцем проведення внутрішнього моніторингу може бути:
Вікова група ЗДО №10 «Білочка»;
Методичний кабінет;
Кабінет психолога.
V. Участь у моніторингу
3. Для забезпечення участі в моніторингу учасників дослідження суб’єкти моніторингу забезпечують:
інформування учасників щодо вимог проведення моніторингу;
виконання учасниками дослідження завдань, розроблених згідно з Програмою;
дотримання етичних правил поведінки під час проведення моніторингу;
безпечні умови для всіх учасників дослідження під час його проведення;
організацію безкоштовної медичної допомоги за місцем проведення моніторингу (у разі потреби).
6. Учасники дослідження повинні:
дотримуватися вимог проведення моніторингу, про які вони були поінформовані;
виконувати інструкції осіб, які проводять моніторинг, щодо процедури моніторингу;
виконувати завдання, оформляти виконану роботу згідно із правилами, визначеними в інструкції до неї;
після завершення часу, відведеного для виконання письмової роботи (завдання), повернути матеріали моніторингу особам, які проводять моніторинг;
дотримуватися правил етичної поведінки та принципів академічної доброчесності;
виконувати роботу (завдання) на робочому місці, визначеному суб’єктом моніторингу.
7. Учасникам дослідження, які залучені до проведення моніторингу, забороняється:
приносити до місця проведення моніторингу небезпечні предмети і речовини, що становлять загрозу для життя і здоров’я людини;
заважати іншим учасникам дослідження виконувати завдання;
спілкуватися в будь-якій формі з іншими учасниками моніторингу протягом часу, відведеного для виконання завдання;
персоналізовувати роботу (крім випадків, коли процедурою моніторингу, визначеною в Програмі, передбачено персоніфікацію робіт учасників моніторингу). Якщо порушення виявлено під час або після проведення моніторингу, роботу учасника може бути виключено з розгляду суб’єктом моніторингу.
VI. Результати моніторингу
1. Результати моніторингу зазначаються у звіті, який готує суб’єкт моніторингу (відповідно до Програми).
У звіті обов’язково вказуються індикатори та шкала(и), використана(і) для визначення результатів моніторингу, а також методика, застосована для їх обрахунків.
Звіт може містити таблиці, діаграми, графіки та інші форми узагальнення інформації.
Результати моніторингу можуть передаватися іншим особам або оприлюднюватися ними лише за згодою ініціатора моніторингу.
VII. Фінансування моніторингу
1. Фінансування внутрішнього та зовнішнього моніторингу на рівні ЗДО здійснюється за рахунок коштів засновника та/або інших джерел, не заборонених законодавством.
ЗАТВЕРДЖЕНО
педагогічною радою ЗДО № 10«Білочка»
(протокол від 31.08.2023 № 1)
Директор ЗДО _____Людмила ГАЛУЩАК
ПОЛОЖЕННЯ
про моніторинг якості освітньої діяльності дошкільного навчального закладу
(ясла-садок) №10 «Білочка»
1.Загальні положення
1.1. Дане Положення регламентує порядок, процедуру і форми проведення контролю за якістю освітнього процесу в дошкільному навчальному закладі (ясла-садок) №10 «Білочка» у вигляді моніторингових досліджень.
1.2. Нормативною базою моніторингу якості освітнього процесу в закладі дошкільної освіти є:
• Конституція України;
• Закон України «Про освіту»;
• Закон України «Про дошкільну освіту»;
• наказ МОН від 16.01.2020 року № 54 «Про затвердження порядку проведення моніторингу якості освіти», це Положення, iнші акти законодавства.
1.3. 1.4. Дане Положення спрямоване на підвищення якості освіти, активізацію та удосконалення діяльності закладу дошкільної освіти.
1.5. Моніторинг передбачає збирання (первинні дані), аналіз та оцінку якості освіти, зберігання (створення і ведення бази даних), прогнозування та розробку рекомендацій щодо корекційної роботи.
1.6. Моніторингові дослідження проводяться вихователем-методистом, практичним психологом, медичною сестрою, керівником музичним
та директором ЗДО.
1.7. Положення затверджується на засіданні педагогічної ради ЗДО.
1.8. Дане Положення поширюється на всіх учасників освітнього процесу.
1.9. У цьому положенні використовуються такі терміни: Моніторинг – це засіб контролю за освітнім процесом, форма організації збору, зберігання, оброблення та розповсюдження інформації про діяльність педагогічного колективу ЗДО, що забезпечує безперервне стеження за станом освітньої роботи і прогнозування розвитку дошкільної освіти. Призначення моніторингу – забезпечити всіх учасників освітнього процесу зворотним зв’язком, що дозволяє вносити послідовні зміни в хід реалізації освітньої програми з метою підвищення якості її результатів. Якість освіти – інтегральна характеристика системи освіти, яка відобража ступінь відповідності досягнутих реальних освітніх результатів та умов освітнього процесу нормативним вимогам, соціальним і особистісним очікуванням.
2. Мета моніторингу
Моніторинг проводиться з метою вивчення стану організації освітнього процесу в ЗДО №10 «Білочка»; стану реалізації завдань Базового компоненту дошкільної освіти, встановлення відповідності фактичних результатів освітньої діяльності її заявленим цілям, оцінювання причин відхилень від цілей.
3. Завдання моніторингу
3.1. Виявити якість практичної реалізації завдань Базового компоненту дошкільної освіти та отримати об’єктивну інформацію про якість дошкільної освіти, а також прогнозувати її розвиток.
3.2. Дослідити рівень засвоєння програмового матеріалу дошкільникам відповідно до Базового компоненту дошкільної освіти та освітньої програми ЗДО.
3.3. Провести порівняльний аналіз відповідності фактичних результатів освітньої діяльності ЗДО прикінцевій меті – вимогам БК дошкільної освіти та освітньої програми.
3.4. З’ясувати чинники, які сприяють покращенню виконання освітньої програми в закладі.
3.5. Виявлення труднощі, пов’язані з організацією освітнього процесу.
3.6. Надати рекомендації учасникам освітнього процесу стосовно визначення шляхів покращення якості дошкільної освіти, спираючись на результати моніторингу.
3.7. Визначити якісний склад педпрацівників, рівень їх професійної компетентності.
3.8. Оцінити ступінь задоволеності батьків, або осіб що їх заміняють, освітнім процесом (якістю харчування, надання додаткових освітніх послуг тощо).
3.9. Охарактеризувати якість освітнього простору, навчально – методичного та матеріально -технічного забезпечення.
4. Предмет моніторингу
Предметом моніторингу є якість освітньої діяльності в ЗДО.
5. Об’єкти моніторингу
Учасниками моніторингу в ЗДО є:
всі суб’єкти освітнього процесу (педагоги, діти, батьки)
– знеособлена інформація про учасників освітнього процесу.
освітнє середовище
– ресурсне забезпечення;
– навчально-методичне забезпечення (навчальні програми, посібники);
– кадрове забезпечення;
– інформаційне забезпечення.
освітній процес
– результати засвоєння вихованцями програмових вимог;
– процеси, що відбуваються в ДНЗ;
– планування освітнього процесу;
– зміст освітньої діяльності;
– участь батьків в освітньому процесі.
педагогічна діяльність
– впровадження освітніх інновацій;
– розвиток професійної компетентності педагогів;
– академічна доброчесність;
– якість організації освітнього процесу.
6. Суб’єкти моніторингу
Суб’єктами моніторингу виступають:
– моніторингова група;
– адміністрація закладу.
7. Форми та методи моніторингу
Моніторингове дослідження може проводитися в усній та письмовій формі.
7.1. Основними формами моніторингу є:
– самооцінювання власної діяльності педагогами;
– внутрішня оцінка діяльності адміністрацією;
– зовнішнє оцінювання діяльності ЗДО управлінням освіти міської ради.
7.2. Методи моніторингу:
– статистичні обстеження;
– експертні опитування педагогів, дітей, батьків;
– вивчення документації педагогів;
– метод аналізу результатів педагогічної діагностики дітей;
– методи обробки та накопичення інформації;
– метод анкетування.
8. Критерії моніторингу:
– об’єктивність;
– систематичність (згідно плану);
– валідність (відповідність завдань змісту досліджуваного матеріалу, чіткість
оцінювання, шляхи перевірки результатів);
– надійність (повторний контроль);
– гуманізм (в умовах довіри, поваги до особистості).
9. Основні напрямки моніторингу
9.1. Моніторинг здійснюється за різними напрямками залежно від його цілей,
рівня здійснення й обстежуваного об’єкта.
До основних напрямків моніторингу належать:
дотримання законодавства у сфері освіти;
оснащеність освітнього процесу;
рівень компетентностей;
професіоналізм педагогічних працівників;
ефективність виховних систем;
забезпечення доступності дошкільної освіти.
9.2. На підставі моніторингу фіксується стан якості системи освіти,
прогнозується її розвиток.
10. Очікувані результати:
10.1. Отримання результатів стану освітнього процесу в ЗДО №10 «Білочка».
10.2. Покращення функцій управління освітнім процесом, накопичення даних для прийняття управлінських та тактичних рішень.
11. Підсумки моніторингу
11.1. Підсумки моніторингу підводяться після його проведення.
11.2. Підсумки моніторингу узагальнюються у схемах, діаграмах, висвітлюються в інформаціях, довідках.
11.3. Дані моніторингу можуть використовуватись для обговорення на нарадах при директору, педрадах, виробничих нарадах.
11.4. За результатами моніторингу розробляються рекомендації, приймаються управлінські рішення щодо планування та корекції роботи.
12. Інформаційний фонд моніторингу
12.1. Реалізація моніторингу передбачає організацію постійного відстеження й накопичення даних на основі документів і матеріалів, отриманих у ході обстеження.
13. Порядок проведення моніторингу
13.1. Організація роботи щодо здійснення внутрішнього
моніторингу покладається на вихователя-методиста закладу.
13.2. Загальне керівництво щодо здійснення внутрішнього моніторингу покладається на директора ЗДО.
13.3. Педагог має можливість обрати один із запропонованих видів моніторингу.
13.4. Моніторингові дослідження педагог координує та узгоджує з вихователем-методистом.
13.5. Для проведення моніторингових досліджень використовуються тільки затверджені технології (інструментарії).
13.6. Педагогічні працівники несуть відповідальність за дотримання критеріїв здійснення моніторингу, зазначених у даному Положенні протягом всієї своєї діяльності.
13.7. Матеріали моніторингових досліджень зберігаються протягом року, а підсумкові – протягом перебування дошкільників у закладі.
13.8. Моніторинг проводиться під час освітнього процесу.
13.9. Проведення моніторингових досліджень здійснюється у 3 етапи:
І етап – підготовчий, передбачає постановку мети, визначення об’єкта спостереження, встановлення термінів проведення моніторингу, вивчення відповідної літератури, підбір інструментарію.
ІІ етап – практичний: збір інформації через проведення бесід, спостережень, анкетувань, відвідування занять.
ІІІ етап – аналітичний: аналіз і систематизація інформації, розробка рекомендацій та пропозицій, формування висновків.
14.Контроль за проведенням моніторингу здійснює адміністрація ЗДО №10 «Білочка»
14.1. Періодичність проведення моніторингових досліджень визначається адміністрацією закладу.
14.2. Особи, що здійснюють моніторинг, несуть персональну відповідальність за достовірність і об’єктивність наданої інформації.
14.3. Особи, які організовують моніторинг, несуть персональну відповідальність за обробку даних моніторингу, їх аналіз та використання, поширення результатів.
14.4. З урахуванням змін, що відбуваються в освіті, можливий перегляд системи показників моніторингу та вдосконалення методів і напрямків досліджень.
14.5. За результатами моніторингу готуються аналітичні матеріали. Зазначені матеріали включають аналітичну інформацію та пропозиції з питань, вирішення яких знаходиться в компетенції адміністрації закладу.
14.6. Моніторинг передбачає широке використання сучасних інформаційних технологій на всіх етапах: збирання, обробка, зберігання, використання інформації. Зберігання та оперативне використання інформації здійснюється за допомогою електронного зв’язку й регулярного поповнення електронних баз даних.
14.7. Дане Положення може підлягати доповненню
Нові коментарі