До технологій подолання навчальних і поведінкових труднощів належать технології спеціальної педагогіки, які передбачають корекцію розвитку особистості, та технології нейропсихологічного підходу. Розглянемо деякі з них.
Комунікативна система обміну картинками (Picture Exchange Communication System – PECS) – форма допоміжної альтернативної комунікації. Використовується як допоміжний засіб для комунікації у дітей з РАС та іншими порушеннями розвитку. PECS використовується особами різних вікових категорій – від дошкільників до дорослих, що мають мовленнєво – комунікативні, когнітивні та моторні труднощі. Комунікативна система обміну картинками розроблена 1985 року американцями Е. Бонді та Л. Фрост із залученням педагогів, соціальних працівників і членів родин як допоміжний засіб навчання. Вчені радять послідовно пройти шість етапів навчання.
На першому етапі здійснюється фізичний обмін предмета на картинку. Як просторовий знаково-символічний засіб рекомендують використовувати фотографії предметів, картинки-символи і реальні предмети (наклеєні/заламіновані).
Другий етап передбачає навчання просторового знаково-символічного засобу – таблиця/книга (комунікативна таблиця), на яку приліплюють вже знайомі дитині картинки предметів.
На третьому етапі дитину навчають вибирати необхідну їй картинку з двох-трьох, причому одна картинка із зображенням улюбленого предмета, на інших – зображені нейтральні або неулюблені предмети, і в кімнаті має знаходитися улюблена річ. Важливим є те, що картинки на дошці мають розташовуватися непослідовно і змінювати місце розташування для того, щоб дитина постійно освоювала нові напрямки просторової орієнтації.
На четвертому етапі навчають структурі речення, які складаються з кількох слів. Дитина має складати на дошці із окремих символів речення з метою висловлення своїх бажань.
На п’ятому етапі навчають створювати речення, які складаються з однієї картки з реченням і картки із зображенням предмета.
На шостому, заключному, етапі мова йде про відповідні та спонтанні коментарі. Дитина повина адекватно відповідати на поставлені у будь-якому порядку запитання: «Що б ти хотів?», «Що ти бачиш?», «Що там у тебе?». Увага звертається швидше не на потрібність речі/діяльності, а на назву певного явища.
Перевага системи PECS полягає в тому, що комунікацію можна здійснювати за допомогою картинок, а не слів. Крім того, система PECS стимулює дитину до активних дій: пошуку потрібної картки; обміну картки на бажаний предмет; привернення уваги вихователя до потреб дитини; зменшення проявів небажаної поведінки. Також PECS дає змогу стимулювати розвиток усного мовлення.
ABA-аналіз
ABA-аналіз (Applied Behavior Analysis – прикладний аналіз поведінки) – це наукова дисципліна, метою якої є вивчення поведінки як об’єкту дослідження. ABA-аналіз дає змогу визначити чинники і наслідки поведінки, що зумовлюють, контролюють і закріплюють найголовніше – змінюють певну поведінку. Основним завданням ABA-аналізу є зменшення проявів небажаної поведінки та формування нових навичок поведінки.
Прикладний аналіз поведінки виділяє три основні категорії небажаних форм поведінки:
- поведінка, що заважає вчитися;
- поведінка, що негативно впливає на навички, які вже набуті;
- поведінка, що є руйнівною для дитини і завдає шкоду тим, хто її оточує.
Для того, щоб спонукати дитину зробити те, про що його просить вихователь, використовується додатковий стимул – так зване підкріплення або заохочення. Підкріплювальні стимули розрізняються за параметрами: приємний–неприємний. Позитивне підкріплення – це подання стимулу, що зумовлює позитивно забарвлену емоційну реакцію, а негативне – це вилучення стимулу, що спричиняє негативно забарвлену емоційну реакцію. Індивідуальна система навчання кожної дитини складається таким чином, що будь-який позитивний прояв винагороджується, а негативний – ігнорується чи карається.
Нові коментарі